Historie

De historie ASVH gaat terug naar de Tien Landen Rit. Dit unieke evenement vormt als het ware de basis voor de oprichting van de ASVH in 1974.

De Tien Landen Rit (TLR) is voor het eerst georganiseerd in 1967 en werd georganiseerd door een aantal autosport fanaten uit Hellendoorn. Nadat het deelnemersaantal groeide werd in 1973 besloten om de organisatie op een andere manier te structureren om meer binding tussen de deelnemers te creëren. Dit heeft dit geleid tot de oprichting van de Automobiel Sport Vereniging Hellendoorn (ASVH) per 1 januari 1974.

De TLR werd een aantal jaren door de georganiseerd, maar in 1978 was het bestuur van mening dat het organiseren van één grootschalig evenement naast een groot aantal kleinere autosportactiviteiten moeilijk binnen de verenigingsstructuur te realiseren was. De TLR werd ondergebracht in een stichting, terwijl de vereniging verder ging met het organiseren van andere autosport evenementen.

De ASVH concentreerde zich aanvankelijk op kaartleesritten en een nationale toertocht (de Acht van Hellendoorn). Nadat de vereniging het verzoek kreeg om ondersteuning te verlenen bij de organisatie van de SLS rally, die eenmalig van start ging vanuit Hellendoorn, werd onderzocht of het ook mogelijk was de rallysport aan de activiteiten toe te voegen. Hierdoor is de Hellendoorn Rally ontstaan, die organisatorisch werd ondergebracht in de Stichting Auto Sport Oost Nederland, maar nog steeds een grote binding heeft met de ASVH. Voor het organiseren van een groot rally evenement zijn enorm veel officials nodig, zeker in de periode dat de rally wordt verreden. In die periode wordt een beroep gedaan op andere rallyorganisatoren om mensen te leveren voor specifieke onderdelen van de rally, zoals het afzetten en bemannen van klassementsproeven, servicepark en het wachtpark. Op haar beurt leverde de ASVH ook officials aan andere rally organisatoren. Daaruit ontstond de officialcommissie, die zich vooral richtte op rally activiteiten in binnen-, maar ook in het buitenland. De snelheidswedstrijden vallen organisatorisch onder de KNAF, die licenties uitgeeft aan deelnemers en officials, en omdat de activiteiten van de ASVH onder de NRF vallen is de officials commissie als een zelfstandige vereniging verder gegaan.

Omdat er in de wintermaanden weinig autosport werd bedreven in Hellendoorn kwam één van de leden op het idee om een slalom te organiseren op een besneeuwde parkeerplaats bij het Avonturenpark. Deze sneeuwslalom was de aanleiding voor het organiseren van behendigheidswedstrijden op een afgesloten parkeerplaats of op afgesloten wegen. Hiervoor werd door het bestuur van de ASVH een commissie behendigheidswedstrijden opgericht. Deze activiteit is inmiddels beëindigd omdat de risico’s niet langer verzekerd konden worden.

Historie Europarit

De Europarit (ER) is ontstaan als een reünie rit voor oud deelnemers aan de Tien Landen Rit. In 1986 wilde een aantal ASVH leden proberen de oud deelnemers aan de TLR bij elkaar te brengen en een rit richting Oostenrijk was daarvoor een goede gelegenheid. Het bestuur van de ASVH benoemde daarvoor een commissie bestaande uit: Frits de Wilde, Henri Hekman, Jan Rutgers, Jan Pater en André Woertman. De rit werd in 1988 verreden en werd uitgezet door Jan Rutgers, samen met zijn vrouw Geja. De belangstelling voor de reünie rit vanuit de oud deelnemers viel tegen en slechts 22 equipes gingen van start.

De rit was echter een succes en vanuit de leden kwam het verzoek een tweede editie te organiseren en deze ging in 1989 van start met 31 equipes. Ook deze rit werd uitgezet door Jan en Geja Rutgers en het Organistie Comité bestond naar Jan Rutgers uit Frits de Wilde, Henri Hekman, Ben van de Werfhorst en Jan Eissens. In 1990 besloot het ASVH bestuur om de taken anders te verdelen en werd een tweede uitzetter ingeschakeld. Dit werd de drukker van het routeboek, Jan Eissens, die samen met voormalig TLR deelnemer Henk Beuker op pad ging.

In 1993 nam Ben van de Werfhorst de taak als uitzetter over van Jan Rutgers die zich op andere activiteiten wilde gaan richten. Deze heeft na drie jaar zijn taak als uitzetter overgedragen aan Herman Olthof, die sinds 1996 actief is als uitzetter.

Henk Beuker maakt sinds 1996 deel uit van het Organisatie Comité en nadat Jan Eissens aangaf te willen stoppen met het uitzetten van de Europarit.

De Tien Landen Rit werd traditiegetrouw verreden in het weekend van Hemelvaart en ook de Europarit heeft daarop aansluiting gezocht. De keuze voor dit weekend is ingegeven door het feit dat Hemelvaart een vrije dag is en daardoor hoefden de deelnemers maar één dag van hun vakantietegoed aan te spreken. De datum valt jaarlijks op een ander tijdstip en dat geeft soms problemen met het uitzetten van een attractieve route in de Alpenlanden. Vooral begin mei zijn veel bergpassen nog afgesloten. Om meer mogelijkheden te hebben het hooggebergte in de route op te nemen is besloten om het evenement te verplaatsen naar de maand juni.

Deelname aan de Europarit staat open voor alle autosportliefhebbers en er kan worden deelgenomen met elke auto die thuis in de garage staat, mits die is toegelaten tot de openbare weg. Op een bepaald moment merkte de organisatie dat sommige deelnemers moeite hadden met het tijdschema van de eerste etappe die dwars door Duitsland voert. Vooral op de Duitse autobahnen kan er veel tijd worden gewonnen met een snelle auto. Hierop is geprobeerd minder snelwegen in de route op te nemen, maar dit ging wel ten kosten van de prachtige Alpenwegen. Uiteindelijk heeft het organisatie comité besloten om de start van de Europarit te verplaatsten naar een plaats in het Alpengebied. Voor de deelnemers wordt een aanlooproute vanuit Hellendoorn op papier gezet die op diverse punten onderweg de mogelijkheid biedt om de route op te pakken. Hierdoor kunnen de deelnemers die elders in het land wonen ook rechtstreeks naar de startplaats rijden. Het starten op locatie geeft een extra dimensie aan de Europarit en sommige deelnemers gaan al enkele dagen eerder op pad om zich in alle rust voor te bereiden op het evenement.